24 september 2010

"Ny rapport visar på brister i citeringsdatabas"

Klippet fra biblioteknorge-lista:

Från Vetenskapsrådets hemsida

En ny rapport visar på brister hos de bibliometriska index som finns tillgängliga för kvalitetsbedömning vad gäller utbildningsvetenskaplig forskning och för fördelning av forskningsresurser. Framför allt Thomson/ISI:s citeringsdatabas Web of Science. För pedagogik/utbildning, humaniora och samhällsvetenskap är endast 30-60 procent av de använda tidskrifterna indexerade.

Rapporten har tagits fram på uppdrag från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och är ett försök att utforska den komplicerade struktur av publikationer inom utbildningsvetenskap som idag råder.

— Utbildningsvetenskap som forskningsfält är till sin natur tvärvetenskapligt och det gör det extra komplicerat att genomföra publiceringsanalyser. Den aktuella rapporten stärker den bilden och det är angeläget framöver att fortsätta att utveckla och pröva olika sätt att undersöka och mäta forskningskommunikation inom området, säger Elisabet Nihlfors, huvudsekreterare för utbildningsvetenskap vid Vetenskapsrådet.

"Forskningskommunikation och publiceringsmönster inom utbildningsvetenskap" heter rapporten och är skriven av professor Sverker Lindblad och doktorand Michael Hansen som samlat sina resultat från bibliometriska analyser av utbildningsvetenskapliga publikationer
mellan åren 2004-2008.

Rapporten i fulltext

Ingen kommentarer: