17 februar 2010

Blogg som veilednings- og læringsverktøy på Langerud sykehjem

Det nærmer seg slutten på praksisperioden som startet i januar. Vi er i uke 7 og praksis varer ut uke 8. Prosjektet på Langerud sykehjem har kommet til et punkt hvor det er behov for et veilednings- og læringsverktøy der praksisveiledere fra sykehjemmet, faglærere fra sykepleierutdanningen og bibliotekarer fra Læringssenteret kan bidra sammen med studentene (Les gjerne om prosjektet i bloggposten Å følge sykepleiestudenter i praksis). Bakgrunnen for behovet, er at det skjer en-til-en-kommunikasjon i ukelogger, kunnskapslogger etc med studenter i Fronter. Vi snakker sammen i læringsgrupper og sender hverandre e-post. Noen e-poster går bare til meg som bibliotekar og jeg glemmer å sende videre til faglærerne og ikke minst praksisveilederne. Informasjonen som blir resultatet av kommunikasjonen mister vi, i hvert fall mye av den. Noe blir nedtegnet i studentenes logger og i refleksjonsnotater fra arbeidsgruppen, men hvor blir resten av og hvem ser denne informasjonen? Det er behov for at også andre på sykehjemmet, sykepleierutdanningen og Læringssenteret kan holde oversikt over temaer vi tar opp i prosjektet for å gi god informasjon og veiledning.

Arbeidsgruppen har i flere omganger diskutert om blogg kunne bli et felles veilednings- og læringsverktøy for å løse utfordringen med informasjon som går tapt. Vi snakket også om hva bloggen skal omfatte og ble enige om at fokus skal være på informasjonssøkeprosessen, fra problemstilling til søkeresultat. Med søkeresultat mener vi hva studentene bruker av artikler for egen interesse, i oppgave eller for presentasjon. Vi jobbet derfor med å finne ut om noen høgskoler arbeider aktivt med blogg som læringsverktøy. Vi fant fram til Jon Hoem ved Mediesenteret, Høgskolen i Bergen. Han har forsket på bruk av blogg i skolen. Vi tok kontakt med ham og fikk tilsendt en interessant artikkel om temaet, skrevet av ham selv. Artikkelen eksemplifiserer hvordan en kan bruke blogg i forbindelse med nettbasert undervisning/veiledning og heter Blogg som åpen læringsplattform (Hoem 2009).

Arbeidsgruppen besluttet å invitere dosent Helge Høivik ved Pedagogisk utviklingssenter ved Høgskolen i Oslo til ledermøte på Langerud sykehjem for å høre interessen for bruk av blogg i praksisperioden som starter etter påske. Helge har lang erfaring med bruk av blogg som læringsverktøy og er også en av mine veiledere. Møtet med ledergruppen fant sted 16.2.2010. Prosjektleder Gerd Melsæter ønsket velkommen til Helge. Jeg hadde opprettet en blogg for Langerudmodellen hvor jeg hadde trukket ut kommunikasjon mellom student, faglærer og bibliotekar fra læringsplattformen Fronter .

Instistusjonsledelsen stilte spørsmål til om vi kan sikre at personvernet overholdes ved bruk av en blogg. Det ble framhevet at det er viktig å utforme gode kjøreregler for bruk av bloggen og ansvarliggjøre de som får tilgang til å legge ut informasjon og kommentere. Det ble bestemt at bloggen foreløpig skal være lukket for de tre samarbeidende partene.

Vi ser for oss at en blogg kan være "limet" mellom de tre samarbeidende partene og kan utvikles til å bli en faglig ressurs for deltakerne. Det kan føre til bedre veiledning fra alle tre parter. Den kan skape en oversikt over temaene det arbeides med i læringsgruppene. Måten vi veileder på vil bli mer synlig fra alle tre parter. I praksisperioden benytter studentene Læringssenterets ressurser både digitalt og fysisk. Bibliotekarene i Læringssenteret PP kan veilede bedre hvis de har en blogg som samler all informasjon. Det kan bli en ressursbank og et oppslagsverk for prosjektets deltakere.

Som videre framdrift ser vi for oss at vi hever vår egen bloggkompetanse og øver i Langerudbloggen fram til neste praksisperiode. I praksisperioden skal vi øve sammen med studentene. Bloggen kan også tenkes knyttet til et nytt veiledningspunkt i Læringssenteret PP til våren slik at flere av bibliotekarene kan prøve ut blogg som veiledningsverktøy.

Eksempler på bruk av blogg i nettbaserte studier ved Høgskolen i Bergen:

http://digitalfoto-hib.no/

http://hvalross.hib.no/omf101/

Lagt inn av Anett Kristin Kolstad

2 kommentarer:

BenteSO sa...

Dette er veldig spennende!
Et lite innspill mtp blogg for studenter, lærere og bibliotekarer:
Har erfaringer med fellesforum for faglig samarbeid og mot brukerne fra tidligere, og der lærte vi at det er svært viktig å tenke struktur/inndeling/tagging for å finne fram! Spesielt når mange (med ulik bakgrunn og hverdag) bruker samme forum. Lite er så frustrerende som å måtte lese/lete gjennom masse innlegg for å finne igjen det jeg var ute etter... Men når det fungerer kan det være et supert verktøy - lykke til! :)
Bente

Anett Kristin Kolstad sa...

Så fint at du har erfaring med det. Håper jeg kan lære litt av deg. Anett