16 februar 2010

Mobile bibliotektjenester

En undergruppe i faggruppen for digitale tjenester skal se på/utvikle mobiltjenester fra LS. Nedenunder følger et par punkter om dette, satt sammen av diverse artikler.

Dagens studenter er vant til å ha tilgang til informasjon hvor som helst, når som helst. Flere og flere nordmenn får nå smarttelefoner (eks iPhone) som gjør at du kan surfe i vilden sky. Dette er telefoner med PC-lignende funksjoner som tilgang til internett, video o.l. Skjermen på slike telefoner er også mer egnet til å lese artikler og gå inn på nettsteder.

I det siste har Bibsys endret hentebeskjedinnstillingene slik at studenter nå får hentebeskjed på SMS istedenfor e-post. Jeg har hørt flere studenter si at dette er en fin og rask måte å få beskjed på. Et par studenter har også kommet i skranken med Bibsys Ask på mobilskjermen og spør hvor på hyllen de kan finne denne boken. Dette betyr at eventuelle mobiltilbud kan være kjærkomment for våre brukere og vi er derfor så smått i gang med å undersøke hvordan vi kan tilrettelegge og tilby tjenester for mobil.

I biblioteksammenheng; hva brukes mobilen til?
I USA bruker flere og flere forskere smarttelefoner. Hvis vi ser på forskningsrelatert bruk via mobil er den som følger: lesing (50%), søke etter fakta (43%), søke etter bakgrunnsinformasjon (30%) og følge med på forskningsdata (33%).

I USA er det blitt gjort en undersøkelse om mobilvanene til studenter og ansatte ved University of Cambridge. Undersøkelsen viser at de er mer komfortabel med å bruke SMS-baserte tjenester (hentebeskjed og Spør en bibliotekar på sms) enn å søke på internett. Men de var åpen for at internettsøk kunne være interessant for dem.

Mobiltjenester som har blitt prøvd ut:


  1. Mobilapplikasjon der du skriver inn ISBN. Via GPS finner mobilen hvilke nærmeste bibliotek du finner boken.. Også med veibeskrivelse
  2. Ved å bruke Google Calendar kan du sende SMS ang. bibliotekkurs/begivenheter (mottaker må ha Google konto). De bruker også Google Calender til å sende ut gratis hentebeskjeder/purringer. Kan også bruke iCalender
  3. Sette opp plakater med eks. "Se bibliotekets høstprogram via mobilnettet". Under teksten hadde de plassert en 2D strekkode. Brukerne kan da ta bilde av koden og automatisk bli koblet til nettsiden om høstprogrammet (gjennomført i Nasjonalbiblioteket, Singapore)
  4. NB Singapores nye tilbud "SMS me". Når brukerne søker opp en bok i basen kan de få tilsendt en SMS med informasjon om boken. På den måten trenger de ikke skrive ned hvor de finner boken på biblioteket, heller få det tilsendt..
  5. NB, Singapore lanserte mobiltjenesten "Library in Your Pocket" i 2009. Mest SMS-baserte tjenester (Q&A der svarene blir overført via PC, hentebeskjed o.l.) Denne tjenesten har vært en suksess med 4000 besøkende og 26.000 sidevisninger pr. måned

Velge mobilapplikasjon eller nettside som fungerer via mobil?
Hvis de fleste brukerne bruker en spesifikk mobiltype vil det lønne seg å bruke app. Hvis brukerne har ulike typer; mobilvennlig nettside.

Topp 5 mobile tjenester i følge Yale bibliotek, USA:

  1. SMS-baserte tjenester
  2. E-samlingen tilgjengeligjort
  3. Tilgang til Min side (fornye, se lån o.l.)
  4. Sosiale tjenester på nett (Facebook, Twitter)
  5. Lage mobilapplikasjoner som skreddersyr bibliotekets tjenester

Dagens slagord: think forward, think mobile ;)

2 kommentarer:

BenteSO sa...

Interessant, ryddig og nyttig, Bettina - veldig bra! Vi diskuterer videre på faggruppemøtet 1. mars. For ordens skyld: "mobilgruppen" er en undergruppe til faggruppen, ikke til vevgruppen. Men det er ikke så viktig... ;)
Bente

Bettina sa...

Oops! Det er nå endret på ;)